Jag har börjat byta ut ljuddämpningsmattorna i bilen. 70-talarna har dämpmattor i ett sämre material än senare bilar. Dels spricker de sönder bara man rör dem och dels så avger de en riktigt stark lukt av plast/gummi/olja som känns i hela bilen. Jag har alltid undrat varför denna luktat så mycket mer plast än mina andra 240 och upptäckte orsaken när jag bytte värmekran förra året och satte näsan mot dämpmattorna. Jag har sedan tidigare skaffat dämpmattor i gott skick från en sen 80-talare och upptäckte när jag jämförde dem att de nya dessutom är tjockare så kanske blir det en liten förbättring av ljuddämpningen.
Blä!


Detta är vad som återstår av ljuddämpningen mot torpedväggen. Gummit har släppt och ramlat ner och det tunna skumgummit hänger och fladdrar lite en bit från torpedväggen. Har dock inga nya mattor att ersätta dessa med men det skall jag skaffa för som det är nu finns ju i princip ingen ljudisolering alls mot motorrummet.

Bytte som sagt värmekranen förra året men hade ingen tid att ta itu med allt glykolkladd på golvet då.

Slutresultat. Rent och fint och dämpmattorna bytta fram och bak men sedan återstår torpedvägg och några mindre bitar, bl.a. runt växelspaken.

Masoniten i dörrsidorna bak var ju ungefär i samma skick som de gamla fram som det finns bild på tidigare i den här projekttråden. Jag har inte kunnat hitta nya dörrsidor i rätt färg men jag hittade en bil med masonit i bra skick så därför blev det till att ta loss vinylen från den gamla trasiga och sedan limma på den på den nya masoniten. Mellan masoniten och vinylen sitter en liner bestående av vadd som jag införskaffade i en tygaffär.

Här begick jag tyvärr ett misstag. Jag tyckte vadden verkade vara i tunnaste laget så jag lade ett lager till men det skulle sedan visa sig bli för tjockt.

Som synes så blir det sträckningar i vinylen vilket beror på att det är för tjock vadd mellan masoniten och vinylen. Men det går att åtgärda, vinylen häftades fast med klamrar i kanten så det är bara att ta loss dessa och ta bort ett lager vadd.

Jag bytte även bakljusinsatsen på vänster sida mot en fräschare. Dock så skapade jag fler problem än jag löste. Först ville varken bak- eller bromsljus lysa. Till sist fick jag lirkat igång bromsljuset men bakljuset vägrar att lysa. Trots spray, skrapning och utböjning av plåtblecken och prov med flera glödlampor så vill det inte trots 11,7 volt på plåtblecken i lamphållaren. I värsta fall får jag ju sätta tillbaka den gamla spruckna insatsen igen men jag hoppas inte det.
