Jag har letat lite och hittat att det skulle finnas någon numrering av de sista 200 bilarna:
http://www.volvo200.org/modellen/laatste.htm :
"Dom sista tvåhundra exemplaren av 200-serien som skulle säljas var numrerade från och med tvåhundra och till och med ett. Numret monterades på en skylt i interiören. Nummer ett var egentligen nummer 2 862 413, en blå metallic 245. Och nummer ett var även den tredje bilen av dom sista tre."
Plaketten såg ut så här och det är någon som kallar sig volvia240 som varit vänlig nog att lägga ut ett exempel på internet. Det står "Volvo 240 1974-1993", följt av Pehr G Gyllenhammars namnteckning och sedan numret.
http://s264.photobucket.com/user/volvia ... 1.png.htmlTill detta nummer hörde också ett certifikat, som samma person delat med sig av, där det
"intygas att den Volvo 240 som har chassinummer ....... är nummer ... i den sista tillverkningsserien på 240 bilar":
http://s264.photobucket.com/user/volvia ... .jpeg.html(Certifikatet innehåller för övrigt en massa intressant 240-historik.)
Det var alltså 240 bilar som numrerades, inte 200, om inte certifikatet innehåller en olycklig särskrivning.
Just denna bil som certifikatet i exemplet gäller för är en 240 Classic herrgårdsvagn, som fått nummer 42. Ser man på chassinumret, som också står i klartext, så är det 121 st "245:or" som tillverkats senare än denna. Sedan antar jag att det också var ett antal sedaner som var med och delade på de 240 numren.
Om man nu räknade ner till ett, så att den tredje från slutet fick nummer ett, som det stod i artikeln överst, så blir ju förvirringen total över hur denna bil kunde få nummer 42... Numren verkar då lite, hm, utspridda... Då kanske bara vissa bilar fick numreringen? Var det kanske bara Classic-bilar som fick numreringen?
Men skulle man börjat från ett och gått till 240, allt eftersom chassinumren steg (och fyllde på med lite sedaner) så verkar det lite mer rimligt att enbart chassinumren avgjorde numreringen: Då skulle denna bil vara 42:a tillverkade bilen i sista produktionsserien och efter den skulle det ha tillverkats ytterligare 198 bilar, både sedaner och herrgårdsvagnar.
Om inte numret har någon koppling till chassinumret, utan var slumpmässigt fördelade, så antar jag att måste hitta certifikatet som hörde till för att få veta numret på min bil. Om certifikatet låg i handskfacket när plaketten försvann är det nog kört, då lär väl det rykt också. Är det någon som vet i vilken form certifikatet var i? Om det var ett A4-blad eller var inbundet på något sätt?