Svåra delar till 93?

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien

Svåra delar till 93?

Inläggav Cpt Tuttle » 23 maj 2015, 15:34

En grej jag grunnat på ett tag....

Det sägs ju att 240 fick större förändringar än man kunde ana under sina sista levnadsår.
Men det borde ju även betyda att det finns detaljer som borde vara unika för dessa modellår, i de fall de inte då delas med t.ex. 940.

En 93a kändes ju knappast svår att hålla vid liv när jag var som aktivast i Volvoträsket för 5-10 år sedan, men det var då det.
Idag är även de nyaste 240-bilarna 22 år gamla, och delar kommer gå sönder. Dessutom utgår ju delar på löpande band till så gamla bilar och man kan ju tänka sig att ju ovanligare det är att detaljen säljs, desto större chans att den utgår.

Så....finns det några delar som är unika för dessa sista årgångar som är värda att ta reda på ifall man hittar för att lättare kunna hålla bilen vid liv? Tänker främst på sådana som inte utan vidare går att ersätta med äldre detaljer om det krisar.

Visst går ju en sån här fråga hålla lite öppen för de sista bilarna i allmänhet, men det specifika exemplaret jag tänker främst på här med mina funderingar är en 93 års 245, med ABS men dock ingen airbag, och i övrigt rätt normal sparsmakad GL-utrustning som vanliga värmen, vevfönster osv......
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
Cpt Tuttle
 
Inlägg: 362
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: Svåra delar till 93?

Inläggav Råda » 23 maj 2015, 16:29

Det mest unika för 93'orna är ju AC-systemet. Enda årsmodellen som är helt R134a anpassad och med annan kondensor bla. Även om 91-92 har liknande system skiljer det.

FD motorn är ju 93 specifik också.
Jonas Anderot
Råda
Donator
Donator
 
Inlägg: 421
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro

Re: Svåra delar till 93?

Inläggav Allinug » 23 maj 2015, 19:37

För 240 med b230fd så säljer Volvo inte längre lambdasond och katalysator. Själva motorn verkar inte vara svår att få tag på i dagsläget, utan finns på många skrotar. Sedan vet jag inte riktigt hur det är med egr och pulsair? Men dessa saker är väl, liksom lambdasond och katt, något som har inverkan på avgasvärden och något som om det inte fungerar som det ska skulle kunna göra att bilen inte klarar besiktning. Och går det inte att få bilen att klara besiktningens avgaskrav så spelar det inte så stor roll hur bra skick bilen är i övrigt.

Detta med krav på avgasrening är ju ett problem som de sista årsmodellerna av 240 delar. Det är ju inget specifikt för 93:an.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarvisningsbild
Allinug
Donator
Donator
 
Inlägg: 472
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Svåra delar till 93?

Inläggav Djo » 24 maj 2015, 11:28

Allinug skrev:För 240 med b230fd så säljer Volvo inte längre lambdasond och katalysator. Själva motorn verkar inte vara svår att få tag på i dagsläget, utan finns på många skrotar. Sedan vet jag inte riktigt hur det är med egr och pulsair? Men dessa saker är väl, liksom lambdasond och katt, något som har inverkan på avgasvärden och något som om det inte fungerar som det ska skulle kunna göra att bilen inte klarar besiktning. Och går det inte att få bilen att klara besiktningens avgaskrav så spelar det inte så stor roll hur bra skick bilen är i övrigt.

Detta med krav på avgasrening är ju ett problem som de sista årsmodellerna av 240 delar. Det är ju inget specifikt för 93:an.


volvo 940 finns ju även med denna motor har lambdasond och katalysator utgått även för den bilmodelen ?

Tänkte om det är samma grejer på dom.

93ans 240 har ju även annan handbromslösning med enkel vajer in i handbromspaken och 1 justerskruv istället för 2 vajrar som spänns separat.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Djo
 
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Svåra delar till 93?

Inläggav Jon-Erik » 24 maj 2015, 12:04

Djo skrev:93ans 240 har ju även annan handbromslösning med enkel vajer in i handbromspaken och 1 justerskruv istället för 2 vajrar som spänns separat.


Säker? Aldrig sett det på NÅGON 93a....
Kanske något hembygge???
/Jon-Erik Öberg (jon-erik.se / 240.se)
Användarvisningsbild
Jon-Erik
Donator
Donator
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje

Re: Svåra delar till 93?

Inläggav Lazze S » 24 maj 2015, 13:43

Jon-Erik skrev:
Djo skrev:93ans 240 har ju även annan handbromslösning med enkel vajer in i handbromspaken och 1 justerskruv istället för 2 vajrar som spänns separat.


Säker? Aldrig sett det på NÅGON 93a....
Kanske något hembygge???



Ställer sej oxå frågande, då jag aldrig varit med om detta på nån 93a. Dörrhandtagen är ju specifika för 92-93 då dom är svarta. Sen är ju växelväljaren till 93 med automat. Enda årsmodellen man kunde få med nyckelspärr i tändlåset, då en vajer gick upp till tändlåset och man bara kunde ta ut nyckeln efter att man lagt den i P-läge. Även de att man måste trycka på bromsen för att frigöra växelväljaren. Finns en del mysko i elsystemet, då det finns 93A och 93B. Allt beror på vilken marknad den är avsedd för.
Lazze S
 
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Svåra delar till 93?

Inläggav Djo » 25 maj 2015, 16:37

Jon-Erik skrev:
Djo skrev:93ans 240 har ju även annan handbromslösning med enkel vajer in i handbromspaken och 1 justerskruv istället för 2 vajrar som spänns separat.


Säker? Aldrig sett det på NÅGON 93a....
Kanske något hembygge???


Praktiserade på Volvo verkstad frågade en mekaniker mig hur man gjorde för att spänna handbroms (då jag åker 240) sen när han tagit bort mitt kåpan sade han det enbart var 1 skruv jag kolade och det stämde.

En helt original 1993 gubbägd som lämnades till verkstad för bytte blinkers lampa och spänna handbroms (syntes det var fabriks gjort ej något hem gjort) Då det var 240 spak men med en totalt annan gjutning under kåpan och 1 stor justerskruv istället för 2.

Tog för givet att Volvo måste bytt till 93ans årsmodell och tänkte inget mer på det efter det.

En icke numrerad classic var det.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Djo
 
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Svåra delar till 93?

Inläggav Allinug » 25 maj 2015, 20:43

Djo skrev:
Allinug skrev:För 240 med b230fd så säljer Volvo inte längre lambdasond och katalysator. Själva motorn verkar inte vara svår att få tag på i dagsläget, utan finns på många skrotar. Sedan vet jag inte riktigt hur det är med egr och pulsair? Men dessa saker är väl, liksom lambdasond och katt, något som har inverkan på avgasvärden och något som om det inte fungerar som det ska skulle kunna göra att bilen inte klarar besiktning. Och går det inte att få bilen att klara besiktningens avgaskrav så spelar det inte så stor roll hur bra skick bilen är i övrigt.

Detta med krav på avgasrening är ju ett problem som de sista årsmodellerna av 240 delar. Det är ju inget specifikt för 93:an.


volvo 940 finns ju även med denna motor har lambdasond och katalysator utgått även för den bilmodelen ?

Tänkte om det är samma grejer på dom.


Det är samma artikel för 240 -93 och 940 -93 när det gäller lambdasond. Och den artikeln har utgått hos Volvo, men man kan beställa från andra leverantörer. För lambdasond för 940 -94 är det ett annat artikelnummer.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarvisningsbild
Allinug
Donator
Donator
 
Inlägg: 472
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Svåra delar till 93?

Inläggav Allinug » 25 maj 2015, 20:55

Djo skrev:
Jon-Erik skrev:
Djo skrev:93ans 240 har ju även annan handbromslösning med enkel vajer in i handbromspaken och 1 justerskruv istället för 2 vajrar som spänns separat.


Säker? Aldrig sett det på NÅGON 93a....
Kanske något hembygge???


Praktiserade på Volvo verkstad frågade en mekaniker mig hur man gjorde för att spänna handbroms (då jag åker 240) sen när han tagit bort mitt kåpan sade han det enbart var 1 skruv jag kolade och det stämde.

En helt original 1993 gubbägd som lämnades till verkstad för bytte blinkers lampa och spänna handbroms (syntes det var fabriks gjort ej något hem gjort) Då det var 240 spak men med en totalt annan gjutning under kåpan och 1 stor justerskruv istället för 2.

Tog för givet att Volvo måste bytt till 93ans årsmodell och tänkte inget mer på det efter det.

En icke numrerad classic var det.


Det finns en justeringsskruv, som sitter i bakre änden av parkeringsbromsspaken. Sedan är det någon bryggliknande anordning kring detta där det på bägge sidor av justeringsskruven sitter en mutter som håller fast varsin bromsvajer. Dessa muttrar justerar man inte bromsen med utan man använder justeringsskruven i mitten. Om inte det räcker, måste man justera vid bakbromsarna. Men är det inte så på andra årsmodeller också?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarvisningsbild
Allinug
Donator
Donator
 
Inlägg: 472
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Svåra delar till 93?

Inläggav Djo » 27 maj 2015, 08:14

På min 92 finns det ej någon skruv i bakkant som du talar om. Muttrarna som håller vajrarna är dom man justerar på.

Justering ute vid bromsen finns ej det är enbart vid spaken justering finns. och räcker ej spaken till får man bytta backarna.

Den konstruktion du talar om är mer lik 940ins och liknar den som satt på den 93a som kom in på verkstaden (total olik den på min 92a.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Djo
 
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Svåra delar till 93?

Inläggav StefanM » 27 maj 2015, 08:38

Djo skrev:På min 92 finns det ej någon skruv i bakkant som du talar om. Muttrarna som håller vajrarna är dom man justerar på.

Justering ute vid bromsen finns ej det är enbart vid spaken justering finns. och räcker ej spaken till får man bytta backarna.

Den konstruktion du talar om är mer lik 940ins och liknar den som satt på den 93a som kom in på verkstaden (total olik den på min 92a.


hur kommer man åt muttrarna på wirarna på en dylik isåfall då? Är även kåpan ändrad? De kan ju rimligtvis inte ha gjort det så man lär skruva bort hela kåpan för att justera handbromsen?
StefanM
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Svåra delar till 93?

Inläggav Djo » 29 maj 2015, 15:58

StefanM skrev:
Djo skrev:På min 92 finns det ej någon skruv i bakkant som du talar om. Muttrarna som håller vajrarna är dom man justerar på.

Justering ute vid bromsen finns ej det är enbart vid spaken justering finns. och räcker ej spaken till får man bytta backarna.

Den konstruktion du talar om är mer lik 940ins och liknar den som satt på den 93a som kom in på verkstaden (total olik den på min 92a.


hur kommer man åt muttrarna på wirarna på en dylik isåfall då? Är även kåpan ändrad? De kan ju rimligtvis inte ha gjort det så man lär skruva bort hela kåpan för att justera handbromsen?


På min lär hela kåpan bort annars kommer man ej åt (är ju bara två skruv så inte så blodigt)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Djo
 
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Svåra delar till 93?

Inläggav Jon-Erik » 29 maj 2015, 21:36

Djo skrev:På min 92 finns det ej någon skruv i bakkant som du talar om. Muttrarna som håller vajrarna är dom man justerar på.

Justering ute vid bromsen finns ej det är enbart vid spaken justering finns. och räcker ej spaken till får man bytta backarna.

Den konstruktion du talar om är mer lik 940ins och liknar den som satt på den 93a som kom in på verkstaden (total olik den på min 92a.


Undrar vad du har för konstig bil???
Så här ser handbromsen på ALLA 240/260 ut. Om de inte är ombyggda...
Justerskruven är nummer 11. Den kommer man åt genom att ta ut askfatet.
Världens smidigaste. Om man inte krånglar till det... ;)

Bild
/Jon-Erik Öberg (jon-erik.se / 240.se)
Användarvisningsbild
Jon-Erik
Donator
Donator
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje

Re: Svåra delar till 93?

Inläggav Djo » 30 maj 2015, 08:50

Jon-Erik skrev:
Djo skrev:På min 92 finns det ej någon skruv i bakkant som du talar om. Muttrarna som håller vajrarna är dom man justerar på.

Justering ute vid bromsen finns ej det är enbart vid spaken justering finns. och räcker ej spaken till får man bytta backarna.

Den konstruktion du talar om är mer lik 940ins och liknar den som satt på den 93a som kom in på verkstaden (total olik den på min 92a.


Undrar vad du har för konstig bil???
Så här ser handbromsen på ALLA 240/260 ut. Om de inte är ombyggda...
Justerskruven är nummer 11. Den kommer man åt genom att ta ut askfatet.
Världens smidigaste. Om man inte krånglar till det... ;)

Bild


Jag krånglar ej till det kan ju kolla igen men vet att 93an ej såg ut som min spak (behöver justera inom snar framtid) så kan ju kolla men den skruven (som fanns på 93an) kan man ej missa hade jag haft på så vis hade jag använt den. (tycker jag) men fan jag har ju vart där och grottat massa gånger. :? :?
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Djo
 
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Svåra delar till 93?

Inläggav Allinug » 30 maj 2015, 18:56

Jag tog kort på parkeringsbromsen på 93:an som står på Kungsåra-skroten. Det hade blivit en bättre bild om det hade gått att ställa bromsspaken i friläge, men tyvärr gick det inte att rubba den.

parkeringsbroms_240_93.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarvisningsbild
Allinug
Donator
Donator
 
Inlägg: 472
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Svåra delar till 93?

Inläggav Djo » 31 maj 2015, 10:18

Hade en skruv där (dock aldrig trott den haft något med det att göra) (ser ej ut som någon justering) Dock kan jag ej justera den via askfatet för bakom fatet sitter en plast (gick säkert att ta bort även denna när bilen var ny) Men nuförtiden är plasten så skör i denna plast detalj så även denna felfria jag har i nu har gått sönder lite.

Allinug Ja men den 93a jag såg såg annorlunda ut ändå har ju tyvärr ingen bild från då då jag inte tänkte något mer på det.

Skruven var större och såg ut som en justering hursom tror jag inte vi kommer längre i denna fråga jag har iallafall hittat en justering som jag trott varigt en fast sättning av spaken och inget annat (fören nu)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Djo
 
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Svåra delar till 93?

Inläggav Errim » 17 juli 2015, 09:38

Hej
Angående lambdasond till 240 -93 (b230FD) så ser jag att Bilias nya webbutik har den:
http://webshop.bilia.se/reservdelar-ny/ ... 0-960-1993
Verkar vara samma till 240, 940 och 960 år 1993. Pris 2147 kr (kunde varit värre), men går väl att få för halva priset från utlandet.
mvh
Bengt
Errim
Donator
Donator
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Svåra delar till 93?

Inläggav Allinug » 17 juli 2015, 19:32

Det var ju goda nyheter att de börjat sälja den igen!
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarvisningsbild
Allinug
Donator
Donator
 
Inlägg: 472
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Svåra delar till 93?

Inläggav Indalsman » 29 november 2015, 12:23

El uppvärmt spegelglas till ytter speglarna är speciella på 93an också. Kommer jag ihåg sen 245an jag hade.
//Per-Arne
Indalsman
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: Svåra delar till 93?

Inläggav Lazze S » 6 december 2015, 04:50

Nya spegelglas och även speglar kom redan 92 och gäller även 940.
Lazze S
 
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Nästa

Återgå till Allmänt om 200 serien

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 1 gäst