Bakljuspolering/slipning - Tips och varning

Allt rörande styling , hur man ta hand om sin bil och vilka däck & fälg man ska välja.

Bakljuspolering/slipning - Tips och varning

Inläggav PH_ » 15 maj 2012, 22:39

Har nu ägnat kvällen åt att försöka våtslipa mina matta bakljus till nyfunnen glans men sicket helvete!

Använde ungefär detta tillvägagångsätt:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=156677

Fungerar men är inte värt det, tänkte dock ändå att någon med mer tid än plånbok kan vara intresserad.
PH_
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 17:42

Re: Bakljuspolering/slipning - Tips och varning

Inläggav Modspojken » 15 maj 2012, 22:52

Jag gjorde samma erfarenhet i förrgår. Jag gick direkt på med 2000-pappret och det var ett litet helvete. Dessutom blev jag inte alls nöjd med resultatet. Det blev bättre, visst, men inte bra. Kanske hade det blivit annorlunda om jag kört med 800-papper först?

Lägg gärna ut en bild eller två.
Vive la revolution pacifique!
Användarvisningsbild
Modspojken
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 22:28
Ort: Göteborg

Re: Bakljuspolering/slipning - Tips och varning

Inläggav PH_ » 15 maj 2012, 23:11

Det ser helt eländigt ut men kan lägga upp bilder imorgon.

Jag gick på med 400 papper för att komma igenom den slitna plasten och ner till fräscht material och gick sedan vid med 800 papper följt av polish/polering.

Gick först över hela baklampan och allt såg riktigt bra ut blött, efter poleringen såg jag dock att jag var långt ifrån något resultat man kan vara nöjd över så jag koncentrerade mig på ett fält. Efter 45min slipande var det fältet "ok" men jag känner att jag värderar min tid högre än att fullfölja det hela..
PH_
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 17:42

Re: Bakljuspolering/slipning - Tips och varning

Inläggav Modspojken » 15 maj 2012, 23:56

Gärna bilder.

Jag tror att det är väldigt viktigt att köra ett riktigt fint slippapper på slutet. För min del borde jag valt ett grövre från början.
Vive la revolution pacifique!
Användarvisningsbild
Modspojken
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 22:28
Ort: Göteborg

Re: Bakljuspolering/slipning - Tips och varning

Inläggav PH_ » 16 maj 2012, 23:07

Jo absolut, fint papper mot slutet motsäger jag mig inte, jag hade nog dock inte kört finare än 1200 dock. De blir ju slitna och finare och finare under tiden man våtslipar så att säga.

Bilder!

Bild
Innan våtslip.

Bild

Efter nån timmes slipning med 400, följt av 800 papper under rinnande vatten.

Bild
Efter rubbing och Sonax Plastic renovator (återfettar plasten).

Bild
Som referens, vänster baklampa endast behandlad med Sonax plastic renovator.

Problemet är att baklamporna var i sådant dåligt skick att jag var tvungen att nöta ner plasten säkert ett en eller ett par tiondelar och därför gav upp.

Bild
Detta fält blev hyffsat men fortfarande inte perfekt. Som ni ser finns det fortfarande rätt mycket dålig plast i kanterna. För att få bort det behöver jag säkert nöta ner x antal tiondelar.
PH_
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 17:42

Re: Bakljuspolering/slipning - Tips och varning

Inläggav Modspojken » 16 maj 2012, 23:12

Bra kämpat. Men jag förstår precis vad du menar, det är knappt värt det. Frågan är om man på något sätt kan använda sig av en slipmaskin. Antagligen inte..

"Mycket skrik för lite ull, sa kärringen som klippte grisen."
Vive la revolution pacifique!
Användarvisningsbild
Modspojken
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 22:28
Ort: Göteborg

Re: Bakljuspolering/slipning - Tips och varning

Inläggav PH_ » 16 maj 2012, 23:20

Haha, precis. Speciellt inte med tanke på hur bra färgåtergivning Sonax-medlet ger. Gör för övrigt gråa backspeglar, kofångare och grill härligt nysvarta! Håller sig i bra skick 1-2v efter en behandling och medlet är drygt. Är inne på andra eller tredje året med min flaska och svamp som ligger på hedersplats i skuffen.
PH_
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 17:42

Re: Bakljuspolering/slipning - Tips och varning

Inläggav Modspojken » 17 maj 2012, 09:32

PH_ skrev:Haha, precis. Speciellt inte med tanke på hur bra färgåtergivning Sonax-medlet ger. Gör för övrigt gråa backspeglar, kofångare och grill härligt nysvarta! Håller sig i bra skick 1-2v efter en behandling och medlet är drygt. Är inne på andra eller tredje året med min flaska och svamp som ligger på hedersplats i skuffen.


Då kontrar jag omedelbart med ett annat tips: Concept Vista. Helt fantastiskt medel som köps via Bollnäs Bilvård. Jag har inte strukit på det på mina plastdetaljer på ett drygt år (!) och de ser fortfarande ut som nya (nåja). Glöm Sonax - det här är faktiskt i mitt tycke hundra gånger bättre.

Jag har inte testat det på baklamporna dock.
Vive la revolution pacifique!
Användarvisningsbild
Modspojken
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 22:28
Ort: Göteborg

Re: Bakljuspolering/slipning - Tips och varning

Inläggav DandanRacing » 9 juni 2012, 14:27

haha jag brukar börja med 240 papper när jag slipar :lol: tar sin lilla tid men jag tycker det är värt det, specielt om det handlar om framlycktor där de kan kosta 1-3tusen st

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
DandanRacing
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 09:22
Ort: Linköping

Re: Bakljuspolering/slipning - Tips och varning

Inläggav MrHide » 2 oktober 2014, 01:05

Lyfter tråden lite.


Provade vattenslipa som ovan, men sedan köpte jag baklampsfärg på biltema, finns i rött, orange och genomskinligt.
Efter att ha sprayat ett par tunna lager på mina matta baklampor blev dom som nya och är sådana efter 8 månader nu.
Klart prisvärt och enkelt. :mrgreen:
264 DL 75 kopparmet
264 GLE 81 rödmet
264 GLE 81 blåmet
265 GLE 78 silvermet USA ed.
265-GLE -79 silvermet
265 GLD6 80 Bajsbrun R.I.P.
265 GLE 81 grönmet
MrHide
Donator
Donator
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 8 maj 2014, 23:36
Ort: Landvetter

Re: Bakljuspolering/slipning - Tips och varning

Inläggav antote » 2 oktober 2014, 09:18

Hur blir det med besiktning när man slipat bort CE märkningen?
Volvo 245 GL -88 - Såld
Volvo 240 GL -88 - Såld
Volvo 945 S -95 - Säljes i delar
Nissan Sunny N13 -90 - Bruksbil
Volvo 245 GL -90 - Projektbil
antote
Donator
Donator
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 november 2011, 05:49
Ort: Skåne

Re: Bakljuspolering/slipning - Tips och varning

Inläggav StefanM » 3 oktober 2014, 12:42

antote skrev:Hur blir det med besiktning när man slipat bort CE märkningen?


E-märkningen menar du? Har du varit på nån kontrollbesikting där de synat alla E-märkningar menar du? Skulle inte tro det. På div importbilar var de griniga ett tag och där skulle det vara E-märkta grejer vid registreringsbesiktningen men det är då det.
StefanM
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 22 januari 2014, 13:03
Ort: Torpshammar

Re: Bakljuspolering/slipning - Tips och varning

Inläggav antote » 3 oktober 2014, 12:47

Givetvis menar jag E-märkning. Hade bara dot I huvudet och motsvarigheten lät bra som CE i mitt huvud :)
Ja jag ville ha för mig att det varit tal om dessa märkningar tidigare. Anderd
Volvo 245 GL -88 - Såld
Volvo 240 GL -88 - Såld
Volvo 945 S -95 - Säljes i delar
Nissan Sunny N13 -90 - Bruksbil
Volvo 245 GL -90 - Projektbil
antote
Donator
Donator
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 november 2011, 05:49
Ort: Skåne


Återgå till Styling & bilvård , Däck & fälg mm

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron