Trycka ned kopplingen när man "lägger i" överväxeln?

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m

Trycka ned kopplingen när man "lägger i" överväxeln?

Inläggav Leijström » 2 april 2016, 19:39

Hej allihopa! Jag har en Volvo 244 från 1981. Den har en M46-låda (överväxel alt. overdrive). Det jag undrar är om man behöver trycka ned kopplingen innan man lägger i överväxeln?

I instruktionsboken står det ingenting om att man behöver trycka ned kopplingen men det känns som att någonting borde ta skada (slitas ut) av att inte göra det.

Tack på förhand!
Vet inte riktigt hur en fransk bil ser ut, ser ju bara skiten i backspegeln på 244an.
Användarvisningsbild
Leijström
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2 april 2016, 16:47
Ort: Stockholm/Hedemora

Re: Trycka ned kopplingen när man "lägger i" överväxeln?

Inläggav StefanM » 4 april 2016, 10:00

man behöver inte men man sparar säkert delarna om man så gör och övergången blir ju lite smidigare.
Är de friska med fin olja så är övergången sällan så distinkt men man har ju åkt med en del som nästan smäller i od:n
StefanM
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 22 januari 2014, 13:03
Ort: Torpshammar

Re: Trycka ned kopplingen när man "lägger i" överväxeln?

Inläggav SkauneJohan » 4 april 2016, 20:46

det är bättre om man använder kopplingen då det sparar grejorna men det går utan koppling om du vill
volvo 244-82 Bild
Användarvisningsbild
SkauneJohan
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 19 september 2012, 13:46
Ort: Skaune


Återgå till Kraftöverföring, hjulupphängning, bromsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 1 gäst