Byta automatlåda

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m

Byta automatlåda

Inläggav MagnusE » 23 juli 2020, 17:31

Hej!
Jag har en 262c från 1981 med (b28e) med 3 stegad låda och har precis köpt en motor (b230f) med tillhörande aw-71 med 4 stegad låda (som suttit i en 240), är det bara att byta låda rakt av? Ser att flera skrotar säljer aw-71 lådor som suttit på 760 med samma motor som min!
MagnusE
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 juli 2020, 17:23

Re: Byta automatlåda

Inläggav FyoDisco » 24 juli 2020, 23:16

Ska du sätta AW-71:an på B28:an?
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarvisningsbild
FyoDisco
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Byta automatlåda

Inläggav Errim » 14 augusti 2020, 09:41

Hej!
Du behöver en kortare främre kardanaxel. AW lådorna är längre än BW-lådorna. AW-lådan har tillsats (överväxel, 4e steget), som gör att de är längre. Främre kardan från en 240 automat bör passa rakt av.

En annan sak är att bilar med BW-lådan har bakaxel med utväxlingen 3,31. Bilar med aw-lådor har utväxlingen 3,73 eller 3,91.
Det medför att AW-lådan blir lågt utväxlad och därmed risk för att den kommer att gå varm.

Jag har en AW-låda med lockup (tagen från en 940) i min 240. Vid 2000 varv går lockupen in och bilen går då i 90 km/h. Jag har bakaxelutväxling 3,73

Med vänlig hälsning, Bengt
Errim
Donator
Donator
 
Inlägg: 189
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21


Återgå till Kraftöverföring, hjulupphängning, bromsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron