Lambda b230fk 240

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra

Lambda b230fk 240

Inläggav C_jay » 4 juni 2016, 14:09

Ser detta ut att stämma? Inkoppling av en 940 lambda tillhörande en b230fk
Lampan lyser nämligen hela tiden.

LH2,4 är en röd/gul, grön och svart kabel
Lambda är två vita en svart
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
C_jay
Donator
Donator
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 1 januari 2016, 18:25
Ort: Nyköping

Re: Lambda b230fk 240

Inläggav Volvo245GLT » 5 juni 2016, 11:05

Nej det där är galet. Byt plats på svart och grön så fungerar det, och se till så att ev. skärm i den gröna ledningen (koax) inte har kontakt med centrumledaren.

Grön = signalledningen.
Svart = Jord till förvärmningen
Gul/röd = Plus till förvärmningen.

På sonden så är svart signal och de två vita till värmeelementet.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Volvo245GLT
Donator
Donator
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 18:37
Ort: Ljusne

Re: Lambda b230fk 240

Inläggav C_jay » 6 juni 2016, 17:37

Okej
Jag tror nog skärmen i den gröna kabeln kan ha kontakt med centrumledaren.
Bara att göra om och göra rätt!

Tackar för svar och info!
Användarvisningsbild
C_jay
Donator
Donator
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 1 januari 2016, 18:25
Ort: Nyköping

Re: Lambda b230fk 240

Inläggav C_jay » 19 juni 2016, 13:52

Volvo245GLT skrev:Nej det där är galet. Byt plats på svart och grön så fungerar det, och se till så att ev. skärm i den gröna ledningen (koax) inte har kontakt med centrumledaren.

Grön = signalledningen.
Svart = Jord till förvärmningen
Gul/röd = Plus till förvärmningen.

På sonden så är svart signal och de två vita till värmeelementet.


Nu har jag kopplat som du beskrev. Men Lambda lampan lyser fortfarande. Har nollat också men blir ingen skillnad.
Användarvisningsbild
C_jay
Donator
Donator
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 1 januari 2016, 18:25
Ort: Nyköping

Re: Lambda b230fk 240

Inläggav C_jay » 22 juli 2016, 06:21

Ska man skärma av just där jag skarvat? Vilken skarvning är bäst?
Kan det bli fel om man förlänger LMM?
Användarvisningsbild
C_jay
Donator
Donator
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 1 januari 2016, 18:25
Ort: Nyköping

Re: Lambda b230fk 240

Inläggav C_jay » 24 juli 2016, 17:37

Får även felkod 1-2-3 Signal från kylvätsketemperaturmätaren saknas
Allt sitter som det ska med ny givare.

Ingen som har någon ide?
Användarvisningsbild
C_jay
Donator
Donator
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 1 januari 2016, 18:25
Ort: Nyköping

Re: Lambda b230fk 240

Inläggav StefanM » 26 juli 2016, 15:46

du har rätt givare då? Finns två olika beroende på system och årsmodell.
StefanM
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 22 januari 2014, 13:03
Ort: Torpshammar

Re: Lambda b230fk 240

Inläggav C_jay » 26 juli 2016, 18:16

Japp det ska vara rätt. Svart med två flatstift. Samma modell som den gamla givaren var.
Användarvisningsbild
C_jay
Donator
Donator
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 1 januari 2016, 18:25
Ort: Nyköping

Re: Lambda b230fk 240

Inläggav Djo » 11 augusti 2016, 18:57

Skarva med något riktigt löd helst sockerbitar har man i te eller kaffe inte i el kopplingar.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Djo
 
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 18:03

Re: Lambda b230fk 240

Inläggav StefanM » 17 augusti 2016, 11:17

lambda kabel brukar vara svårlödd då det är rostfria trådar............
StefanM
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 22 januari 2014, 13:03
Ort: Torpshammar


Återgå till Bensinmotorer med tillhörande system

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron