Sida 1 av 1

Kopplingsbyte

InläggPostat: 22 november 2011, 23:52
av Hilmer
Så här kan det gå till att byta kopplingen på en 240, demonteringen i stort gäller ju även lådbyte.
Skillnader mellan årsmodeller och växellådor förekommer.

Klicka på bilderna för att se dom i större format

Demontera i följande ordning:

Damask, och låsringen för att släppa spaken uppifrån.
Bild

Släpp kardanen, och häng denna till sidan.
Bild

Släpp hastighetmätarwiren.
Bild

Släpp kopplingswiren.
Bild

Stöd växellådan med t ex en växellådslyft och släpp balken.
Bild

Sänk ner lådan en aning så du kommer åt att släppa spaken underifrån.
Lossa insex skruven för att släppa på "axeln" som håller spaken på plats, och skjut ut denna.
Bild

Lossa på kablaget, jag släpper det vid lådan för att slippa riva i mattor o d.
Bild

Lossa bultarna runt omkring.
Bild

Bild

När man gör det så kan en sån här vara jäkligt bra att ha.
Bild

Så tar vi ner lådan, tänk på att man ibland får bända en del för att den ska släppa ifrån svänghjulslager och styrstift.
Man är även tvungen att vrida lådan lite åt vänster för att få i/ur lådan.
Bild

Då har vi nu kommit in till själva kopplingen, demontera...
Bild

.. och montera den nya kopplingssatsen.
Byt gärna även svänghjullagret, brukar vara en god idé när man ändå har det åtkomligt.
Bild

Montera även ett nytt urtrampningslager.
Bild


Montering sker givetvis i omvänd ordning.

Så! då var det klart, nu ska bara kopplingen justeras till rätt spel.. sen kan vi ut o testa.
Bild


Lycka till! :)