Uppdatering!
Dessa lamporna är numera i min ägo och givetvis kunde jag inte låta bli att montera dem på 78:an

En styck kanadafront (som ju inte är mer kanadafront än USA-front eftersom den fanns i båda dessa länder).

Skicket är bra men visst är grejerna använda. Jag trodde först att det var damm och skit på högra sargen men det är nog någon form av solskada. Plasten verkar vara grå under och färgad svart.

Kupade Sealed Beam, precis som på en gammal jänkare.

Ta bort de gamla lamporna går ju som bekant rätt fort. Kul att ha en bil där det inte är givet hur den skall se ut (som på moderna bilar där det bara finns en set-up). Börjar man fundera på hur många olika kombinationer av lampor och grillar som finns på 200-serien så inser man snart att man kan ställa ganska många 240 bredvid varandra med olika fronter innan man får ihop två som är lika.

Snabbrengöring. Den var rätt skitig och det följde med lite amerikansk mossa över atlanden. Skicket på själva insatserna är dock helt fantastiskt, det finns inte en rostfläck på dem trots att bilen de satt på ju verkar ha varit en ren bruksbil som inte fått mer än normal omvårdnad.


Jag gjorde ett försök att svärta sargarna med bumpershine och värmepistol. Det blev ju klart bättre men solskadan eller vad det nu är är ju inte mycket att göra åt. Kanske är det bara att försöka hitta någon halvmatt färg och lackera dem. Kromlisterna fick sig också en omgång med rubbing (hittade ingen autosol).

Så här blev det resultatet. Kromlisterna blev riktigt blanka.

Så ställer sig då frågan, är denna fronten snygg eller är det bara för att den är ovanlig man gillar den?



Den ser ju mysig ut på kvällen. Sealed Beam är dock inget vidare, väldigt svårt att justera in en vettig inställning på ljuset då det inte alls är en tydlig ljusbild som på svenska H4-lampor. Jag upplever dock de runda 5 3/4-insatserna som betydligt bättre än de fyrkantiga Sealed Beam-lampor som används på den andra USA-fronten för de har riktigt blurrigt ljus. Dessa är ändå okej.


Jag kan säga att den ursprungliga fronten är väl omhändertagen och nedpackad i en låda koplett med skruvar, sargar, spolarmotor osv. så den sparas för att eventuellt göra come-back.
Det finns lite annat att göra på bilen som tyvärr inte bara handlar om att byta delar. Den här rostskadan måste förr eller senare åtgärdas. Det blir till att skära bort det dåliga och ersätta med en bit från en skrotbil.

Dessutom är faktiskt alla dörrar plus bakluckan kass. Höger bakdörr är värst och det syns numera även på håll att den är dålig. De andra ser fortfarande bra ut men det småbubblar både här och var vilket tyder på ett bristfälligt underarbete när bilen lackerades om.
