Min Volvo 245 Turbo 1982

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inläggav FyoDisco » 24 juli 2020, 23:34

Några fler grejer är fixade på bilen den senaste veckan.

Den nya dragkroken är på plats. Det var lite tungt att få den på plats helt själv. Jag såg när jag skulle skruva dit dragkroken att det är en Volvo orginal. Det är kul! På min GL/T sitter det en Biltema-dragkrok. Ett senare projekt är att dra fram el till dragkroken. Finns det fördraget någonstans? Jag ska troligtvis köpa en reservdelsbil (en till GL/T) och i sådana fall kan jag ta kablaget från den bilen och flytta över det till denna bilen.

En liten hatt till kulan saknas. Jag ska ta och köpa en passande.

Bild

Bild

Bild

Hållaren för expansionskärlet har monterats också. Metallen har ärgat rätt mycket så den behöver snyggas till. Det får dock bli något för framtida jag att göra.

Bild

Det har genom åren läckt ut batterisyra runtomkring batterihyllan och sedan har det börja rosta. Det såg förjävligt ut och egentligen skulle hela batterihyllan behöva bytas, men det har jag inte möjlighet att göra nu. Som tur är verkar det inte ha rostat igenom under hyllan, utan det är bara ytrost. Men, oftast är det värre än vad det ser ut. För att det ska se något bättre ut och för att rosten ska hållas någorlunda i schack så slipade jag bort rosten så gott jag kunde och sen hade jag på rostomvandlare. Min tanke är att det är bättre än inget. Batterihyllan ska ändå bytas ut så det behöver inte vara perfekt nu. Med lite färg på så ser det bättre ut också. Tyvärr tog jag ingen före-bild, men det kanske var lika bra. Det var ingen vacker syn.

Jag har nu skruvat dit en batterihållare i plast, när det egentligen ska vara en i metall. Den gamla var helt upprostad och gick inte att återanvända. Det finns hållare i metall att köpa har jag för mig. I sådana fall ska jag köpa en sådan framöver.

Bild
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarvisningsbild
FyoDisco

Inläggav FyoDisco » 27 juli 2020, 23:45

Goda nyheter! Jag har fått tag på en hastighetsmätare i fint skick. Jag var och hälsade på en annan 240 Turbo-ägare och han hade denna till övers som jag fick köpa. Så nu sitter den i bilen. Jag ska ändock renovera miles-mätaren. Den är ju ändå orginalmätaren och det vore kul att ha den kvar och i fungerande skick. Ett nytt drev skulle behövas även på denna mätaren. Det har inte gått sönder ännu, men det är en spricka i drivet. Vajern till hastighetsmätaren behöver bytas också. Den är garanterat rätt trött, men så har jag även råkat ha sönder fästet.

Bild

Bild

Jag har gjort en tabbe också. Inredningsdetaljerna i plast var riktigt äckliga efter år av smuts. Jag har tidigare kört plastdelar i diskmaskinen med bra resultat, och jag gjorde då samma med dessa delar. Men de delar som har varit utsatta för starkt solljus blev riktigt bleka efter en vända i diskmaskinen. Jag provade med conceptvista och det funkade på några delar, men inte alla. Bland annat inte plastlisterna. Sedan provade jag med en värmepistol. Det blev lite svartare men det blev ändå inte helt bra och det var svårt att få det jämnt. Plasten är så tunn också så den deformerades. Kanske hade jag för hög värme och för lite tålamod. Det kan nog gå att måla plastlisterna med bra resultat, men jag tar nog och skaffar nya delar istället (bättre begagnade). Det bör inte vara några problem att få tag på. Man lär sig av misstagen i alla fall.

Bild

Användarvisningsbild
FyoDisco

Inläggav danny-16vt » 28 juli 2020, 16:31

Ser ut som det rullar på med projektet. Segt med listerna, kul att det går få ordning på delarna med lite puts och byte av delar
danny-16vt

Inläggav FyoDisco » 28 juli 2020, 21:45

danny-16vt skrev:Ser ut som det rullar på med projektet. Segt med listerna, kul att det går få ordning på delarna med lite puts och byte av delar

Ja det rullar på och det är kul. Förhoppningsvis är bilen i tillräcklig funktion för att köras lite och känna på den mera. Än så länge har jag bara kört den några hundra meter till garaget, och då gick den inte bra.

Användarvisningsbild
FyoDisco

Inläggav danny-16vt » 30 juli 2020, 19:50

Jag känner igen det. Köpte min 2013, ställde av den 6 månader senare o renovering har pågått sedan dess, skulle nu i efterhand gjort i etapper och köra på sommaren
danny-16vt

Inläggav FyoDisco » 30 juli 2020, 22:52

Det är nog lätt hänt att man hamnar där. Denna lär tyvärr bli stående ett tag p.g.a. dess skick, men jag ska i sådana fall försöka få ut den så fort som möjligt på vägarna, om jag inte får för mig att helrenovera allt. Men det tror jag inte det blir. Tanken är att det blir renovering av karossen med ny lack och nya lister överallt. Sen kan jag ta resten lite som det kommer.

Användarvisningsbild
FyoDisco

Inläggav danny-16vt » 1 augusti 2020, 07:28

Jag kommer följa ditt projekt iallafall. Det är roligt och se renovering i olika former.
danny-16vt

Föregående

Återgå till Projekt