Min Volvo 245 Turbo 1982

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.

Min Volvo 245 Turbo 1982

Inläggav FyoDisco » 27 juni 2020, 19:36

Länge har jag velat ha en Volvo 240 Turbo, särskilt en 245:a med AC. Både praktiskt, bekvämt och inte minst roligt. I våras dök det helt plötsligt på facebook upp ett bra objekt. En 245 Turbo från 1982, importerad från USA. Den hade nyligen kommit till Sverige och han som hade bilen nämnde i en kommentar att den kunde vara till salu. Jag skickade ett meddelande till honom och bestämde träff. Bilen fanns ganska nära där jag skulle befinna mig den helgen så det var perfekt att passa på att åka förbi och kika. Det hela slutade med att jag slog till och köpte bilen. Sen dröjde det några veckor innan jag fick bilen eftersom den skulle transporteras 50 mil hem till mig.

Bild

Bild

Motorn är en B21FT, och bakom den sitter en M46-växellåda. Utrustningen är AC, läderstolar, elhissar fram och bak samt centrallås. Lacken är färgkod 175-3.

Bild

Bild

Bilen är i princip helt rostfri, men det är ytrost lite här och var. Ett pyttelitet rosthål under förargolvet har jag hittat hittills. Lacken är sönderbränd eftersom bilen har tillbringat en stor del av sitt liv i Oregons öken. Inredningen var därmed också helt förstörd, samt möglig efter resan över Atlanten. Riktigt äckligt var det. Det allra första jag gjorde när jag fick hem bilen var att riva ur inredningen, rengöra det som skulle stoppas tillbaka och sen sätta dit bättre begagnade stolar och bagagerumsinredning som jag köpte i samma veva som bilen, fast av en annan person.

I övrigt är det som behöver göras är att byta alla gummilister. De är helt snustorra. Vindrutan behöver bytas p.g.a. en stor spricka. Bilen ska även regisreringsbesiktas så att jag får köra bilen. Jag har försökt få till det men det har inte funnits några tider som har passat mig. Till framtiden blir det hellackering, och jag tror nog att jag ska byta till europafront och stötfångare. Jag tycker de är snyggare och mer stilrena.

Bild

Framför bilen ligger den nya inredningen.

Bild

Bild

Jag fick med en ny instrumentbräda som är sprickfri. Dock är den svart, men jag har köpt en beige sprejfärg som är till för att lackera dessa instrumentbrädor. Det är IPD USA som säljer färgen.

Delar som sökes:
    Fina dörrsidor av samma typ som redan sitter på denna bil.
    Sprickfritt turbinhus och grenrör.
Senast redigerad av FyoDisco 9 juli 2020, 17:12, redigerad totalt 1 gång.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarvisningsbild
FyoDisco
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Blekinge

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inläggav FyoDisco » 27 juni 2020, 19:49

När jag köpte bilen så gick motorn fint. Inga missljud eller så, men tomgången var hög. Efter lite felsökning med startgas så visade det sig att det läckte in tjuvluft vid packningen under insugsspjället. Jag bytte då alla packningar på insugssidan samt de flesta vakumslangar. Alla slangarna var riktigt trötta och det var till och med hål i några av dem. Det kan ha bidragit till den höga tomgången.

Bild

Såhär ser det ut med de nya sätena.

Bild

Bild
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarvisningsbild
FyoDisco
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Blekinge

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inläggav FyoDisco » 27 juni 2020, 19:53

Och såhär såg den gamla inredningen ut. Snustorr, sprucken och möglig. Men det går nog att fixa till stolarna om man vill. Jag fick den såld till slut så förhoppnings blir det något av den. Jag tyckte att det kändes synd att slänga stolarna, eftersom beigea läderstolar är väldigt ovanliga.

Bild

Bild
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarvisningsbild
FyoDisco
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Blekinge

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inläggav FyoDisco » 27 juni 2020, 20:12

När jag fick hem bilen så rök det nå djävulskt från avgassystemet. Det luktade bränd olja. Vid gaspådrag lades en rökridå likt lützendimman. Turboaggregatet var helt sopslut. Just i skrivandets stund är det inne på renovering hos SL turbo. Det mesta behövdes bytas. Det är även en spricka i turbinhuset, men eftersom det inte tillverkas nya sådana längre så får jag leva med sprickan. Det kommer funka bra ändå men det är lite tråkigt. Även grenröret har ett par sprickor i sig och lika där så kommer det fungera men det är tråkigt och effekten kommer nog inte vara 100%.

Bild

Bild

Eftersom jag ändå hade rivit bort turboaggregatet så passade jag på att fixa lite saker som annars är svåra att komma åt. Hittils har jag bytt laddningsregulator, vattenpump och kamrem med spännrulle. Kvar att byta är kilremmar och oljefilter. Sen när allt är återmonterat så blir det förhoppningsvis den första riktiga provturen. Då får vi se hur bilen går. Risken finns att det är mer som behöver åtgärdas, kanske framförallt med K-Jetronic-bränslesystemet.

Bild

Tyvärr har tidigare ägare kört utan luftfilter. Hur länge vet jag inte, men tillräckligt länge för att det ska se ut såhär i luftmängdmätaren. Det är riktigt grisigt. Hela insugssystemet är grisigt, dels p.g.a. att bilen har körts utan luftfilter och dels p.g.a. kass turbo som har läckt olja.

Bild

För några veckor sedan tog jag bort instrumentbrädan för att byta den. Det var bra att togs bort. Det behövdes verkligen städas där under! 38 års samlande av damm har blivit rätt mycket. Hela kupéventilationssystemet skulle behöva rengöras, men jag orkar inte riva ur fläktpaketet nu. Det får bli en annan gång. För stunden nöjer jag mig med att rengöra alla luftkanaler som är lättåtkomliga. Jag rev även ur ett eftermonterat larm. Vi får se om allt fungerar som det ska nu hehe.

Bild

Bild

Bild
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarvisningsbild
FyoDisco
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Blekinge

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inläggav FyoDisco » 28 juni 2020, 21:27

Idag har jag bytt oljefilter och tändstift. Här är det volvoprylar som gäller! Oftast i alla fall. Jag tycker att det är roligt när det står Volvo på delarna, särskilt på denna bil, men ibland kostar det mer än vad det smakar. Då får det bli eftermarknads. Kamrem är också från Volvo, men vattenpump är SKF. Kilremmar och tändkablar som jag ska byta tänker jag köpa från Mekonomen. Volvo tar alldeles för mycket betalt för dem.

Olja ska jag ta och byta snart också, det har jag inte gjort ännu. Jag kommer nog köpa Biltemas helsyntetsolja. Sen när jag ska köra bilen mer så byter jag till en finare helsyntestolja. Men Biltemas helsyntet fungerar bra. Jag kör med den i min andra 245:a som får rulla mycket och den går riktigt fint. Men om oljan är bra eller dålig visar sig kanske först när motorn har rasat.

Bild

Bild

De gamla tändstiften såg väldigt fina ut, men jag bytte dem ändå. Det borde väl ändå betyda att motorn går fint?

Utöver oljefilter och tändstift så har jag tagit bort de pinnskruvar till grenröret som satt kvar i toppen. Nya pinnskruvar och muttrar ska på sen. Hur gör ni när ni drar dit nya pinnskruvar, smörjer ni dem något eller drar ni i dem helt torrt? Lite loctite kanske kan vara bra att ha på. Snart är det också att montera grenröret med turboaggregat. Har ni några tips på att montera det smidigt? Det är riktigt trångt att få upp eller ner hela paketet. När jag tog upp det så repade jag plåten på fjäderbenstornet rejält, så det kommer bli lite ny färg där.

Bild

Ber om ursäkt för de dåliga bilderna. Min mobilkamera börjar bli riktigt trött.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarvisningsbild
FyoDisco
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Blekinge

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inläggav FyoDisco » 3 juli 2020, 22:25

Nu har turboaggregatet kommit tillbaka från renoveringen! Otroligt fint det blev. Innan var det sopslut och såg riktigt jävligt ut, men nu ser det ut som nytt och det är inget glapp. Stort tack till SL Turbo! Jag monterade med grenröret med de gamla skruvarna som fortfarande ser bra ut och de var inom toleransvärdena. Tyvärr finns de inte att köpa nya längre. Jag köpte även nya låsbleck.

Bild

Bild

Bild

När jag plockade ur turboaggregatet så var det riktigt trångt. Jag vet inte om det finns något särskilt knep för att få ut hela paketet snyggt, jag lyckades i alla fall inte. Till slut fick jag upp turbon och grenröret, men det med en massa repor och islagsmärken på stötdämpartornet. Nu har jag snyggat till det i alla fall! Jag köpte en sprejburk på Mekonomen med en färg som såg hyfsat nära ut och det blev bra tycker jag. Färgen är lite mörkare, men jag ska ändå lackera om allt i framtiden så det spelar inte så stor roll hur det ser ut just nu. Så länge det inte rostar är jag nöjd.

Bild

Sen var det dags att skruva i nya pinnskruvar. Jag monterade dem med hjälp av en kontramutter, alltså två muttrar som dras åt emot varandra så att de sitter fast. Det funkade riktigt bra och det gick smidigt att få dit alla pinnskruvar.

Under de vita trasorna ligger turbopaketet. Jag tänkte att det smidigaste sättet att få ner turbon utan att repa allt var att lägga det där innan jag satte i pinnskruvarna som annars skulle vara i vägen. Jag lade ändå flera trasor runtomkring på karossen och motorn för att skydda mot eventuella repor och islag.

Bild

Bild

Idag tog jag ett ryck och demonterade den amerikanska dragkroken som inte funkar här i Sverige. Jag har skjutit på detta ett tag eftersom jag var rädd att skruvarna skulle sitta som självaste fan, men de var väldigt lätta att få bort. Såklart, bilen har ju rullat i saltfritt klimat! Det var knappt någon rost bakom dragkroksfästena heller. Lite sand bara. Jag fick med en svensk dragkrok när jag köpte bilen så den ska jag montera någon dag. Först ska jag rengöra och rostskydda lite vid fästena. Efter det måste jag ordna en släpvagnskontakt och kablage till den.

Bild

Bild

Bild
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarvisningsbild
FyoDisco
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Blekinge

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inläggav JimmyW » 5 juli 2020, 11:09

Riktigt kul att se!
Användarvisningsbild
JimmyW
 
Inlägg: 128
Blev medlem: 23 november 2011, 10:12
Ort: Växjö

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inläggav Errim » 8 juli 2020, 05:13

Hej! Intressant bil. Roligt att du gör iordning den ordentligt. Jag kommer att följa den här tråden. Hur gick det med sprickan i turbon?
Med vänlig hälsning, Bengt
Errim
Donator
Donator
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inläggav FyoDisco » 8 juli 2020, 22:37

Errim skrev:Hej! Intressant bil. Roligt att du gör iordning den ordentligt. Jag kommer att följa den här tråden. Hur gick det med sprickan i turbon?
Med vänlig hälsning, Bengt


Kul att du vill följa min tråd! Jag ska försöka uppdatera här så fort jag har gjort något betydande med bilen. Risken är stor att det blir stillestånd i detta projekt i höst och ett till två år framöver. Jag ska flytta till Stockholm för att plugga och kommer nog inte ha tid med denna bil. Måste även utöver plugget prioritera min 245 GL/T så att den är redo för nästa sommar då det eventuellt blir bilsemester med den.

Men till turbon; sprickan är inte fin. Men tyvärr finns det inga nya turbinhus. Inte heller några nya grenrör, vilket är synd eftersom mitt grenrör också är lite sprucket. Dock är det inte lika stora sprickor. Att hitta begagnade sprickfria delar är inte lätt det heller. Men Stefan på SL Turbo är oerhört kunnig gällande turbos och enligt honom ska detta hålla i många år framöver, även om det till slut komemr att spricka för mycket. Det kommer vara ett litet effekttapp men förhoppningsvis knappt märkbar. När turbon är varm så tätar det förhoppningsvis. Vi får se om det i framtiden startas upp nyproduktion av dessa delar. Det finns nog ett intresse för det. I värsta fall får det bli montering av ett annat turboaggregat, men det är roligare med orginal. Huvudsaken kommer dock att vara att bilen rullar. Fram tills den dag sprickorna blir allt för allvarliga ska jag försöka samla på mig sprickfria delar. Någonstans måste de finnas tycker jag.

Bild

Bild
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarvisningsbild
FyoDisco
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Blekinge

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inläggav FyoDisco » 8 juli 2020, 22:39

För några dagar sedan började jag med att montera turboaggregatet. Det var enkelt att få det på plats när det redan låg där. Att ta det uppifrån med alla pinnskruvar i vägen hade varit mycket bökigare. Sedan momentdrog jag alla muttrar till angivet moment, 23Nm. Jag vet inte om det är rätt moment men enligt Haynes ska det vara det, så då får det bli så.

Bild

Bild

Redan nu var det slut med det enkla mekandet. Oljerören skulle dit på plats och de var riktigt jobbiga. De passade inte rakt på utan jag var tvungen att tvinga dem på plats och samtidigt sätta i skruvarna. Det krävdes en hel del handkraft för att kunna hålla dem på plats. Oljereturen på undersidan trodde jag skulle vara enkel men där var wastegatestaget i vägen så hela wastegateklockan fick jag demontera. Trots all frigjord plats så ville oljereturen ändå inte passa helt, utan det krävdes även här en hel del kraft för att hålla det på plats och sedan försöka pilla i skruvarna. Till slut fick jag dit rören i alla fall. Då var jag glad. Näst efter det var det dags för downpipen. Den borde väl passa rakt på? Nepp! Det var riktigt bökigt att få dit den med. Förbandet till downpipen tog emot pinnskruvarna och ville inte gå på riktigt. Till slut ledsnade jag på att försöka lirka dit det så jag tog till med hammaren och bankade (hyfsat försiktigt) tills jag kunde gänga på muttrarna och sen dra det hela på plats. Efter en stund var även downpipen på plats. En hel del svordommar yttrades och ett ständigt suckande kunde höras från min del av garaget.

Då var allt klart! Bara att skruva dit skyddsplåten ovanför grenröret. Enkelt, tänkte jag. Dock gick inte det heller. Oljeröret tog emot. Satan! Jaja, bara att skruva loss oljeröret, sätta skyddsplåten på plats och sedan ta upp kampen med oljeröret igen. Det var lika jobbigt som förra gången men det gick. Sedan fick jag förstås inte dit alla skruvar till skyddsplåten heller. Ett av hålen i plåten är förskjuten med cirka en halv centimeter. Men där gav jag upp och gick hem. Det blir nya tag en annan dag.

Det är inte mycket kvar nu med motorutrymmet i alla fall. Några slangar ska monteras, och sedan kilremmarna till generator, AC och servopumpen. Jag beställde nya remmar från Mekonomen och efter flera veckors väntan fick jag dem. Dock var inte en enda av dem i rätt storlek så det var bara till att lämna tillbaka alla. Jag struntade i att beställa nya. Istället monterar jag de gamla och byter dem i framtiden. Utöver remmarna så ska jag slipa lite rost kring batterihyllan. Något tidigare batteri har troligtvis läckt ut batterisyra så att det har börjat att rosta där under. Men det är inte så farligt. Bara ytrost vad jag kan se.

När jag är klar med motorutrymmet så ska jag ta tag i instrumentbrädan. Justja, jag har bytt motorolja också! Den gamla var riktigt svart men såg ändå okej ut. Den såg ut som den ska göra. Nya oljan är Biltemas 5W-40 helsyntet. Fungerar bra i min 245 GL och borde nog fungera bra i denna bil med. Den dagen bilen kommer ut på vägarna kanske jag byter till någon bättre (dyrare i alla fall) olja, om det nu skulle göra någon skillnad.

Bild
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarvisningsbild
FyoDisco
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Blekinge

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inläggav FyoDisco » 9 juli 2020, 17:14

Jag har uppdaterat det första inlägget med delar jag söker till denna bil. Än så länge är det inte så mycket men jag kommer uppdatera den listan allt eftersom det dyker upp fler grejer som jag behöver.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarvisningsbild
FyoDisco
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Blekinge


Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst

cron